Gå till innehåll

GodMode i Windows 7


e-son

Recommended Posts

Fick just tips om en dold annorlunda kontrollpanel i Windows 7...! :)

Skapa en ny mapp... var som helst verkar det som.

Byt namn på mappen till GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Mappen får då kontrollpanelens ikon och namnet GodMode!

Öppna mappen och utforska själv! :D

godmode.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick just tips om en dold annorlunda kontrollpanel i Windows 7...!

Skapa en ny mapp... var som helst verkar det som.

Byt namn på mappen till GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Mappen får då kontrollpanelens ikon och namnet GodMode!

Öppna mappen och utforska själv!

Fungerar i Vista också :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... tog och testade detta och slängde upp en mapp på skrivbordet. Vad som hände sen var att utforskaren började starta om i ett. Fick till slut stänga av explorer i processhanteraren och starta kommandotolken för att radera mappen. Har inte testat vad som händer i någon annan mapp än, men tänkte varna ifall någon annan får problem med detta...

Ska tillägga att jag provade detta i Vista

Redigerad av crummond
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... tog och testade detta och slängde upp en mapp på skrivbordet. Vad som hände sen var att utforskaren började starta om i ett. Fick till slut stänga av explorer i processhanteraren och starta kommandotolken för att radera mappen. Har inte testat vad som händer i någon annan mapp än, men tänkte varna ifall någon annan får problem med detta...

Ska tillägga att jag provade detta i Vista

Det fungerar inte i Vista x64... 32-bitars går dock bra! Fråga mig inte varför. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapade en mapp vid något tillfälle på Vista Buisnes som jag har på en laptop. Mappen döptes till KÖR och i denna mapp lade jag ett program jag skulle testa och när jag pekade på exe-filen kommer inte ihåg nu vad det var för program, så började helvetet bryta ut. Jag hade bara pekat på filen och tänkte använda egenskaper med högerklick och då kördes någon slags loop som gick igång och det var ett helsike att få datorn att funka normalt igen, den tuggade bara och i utforskaren blev programfönstret grått. Har haft mappar vid namn som KÖR på XP men aldrig att detta inträffat.

Vågar efter detta , nte döpa en mapp till KÖR i Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skumt detta... Adrian hade skrivit något om detta idag... och posten var redan raderad när jag skulle titta på den..

Eller inte, han kanske redan raderat själv.

Lite extra info.. Man behöver inte döpa den till "GodMode." utan man kan välja i pricip vad som helst... om man nu inte gillar GodMode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan skriva vilket namn man önskar istället för GodMode... bara koden inom parantes är samma. Men å andra sidan är ju GodMode aningen coolt... :P

Det officiella namnet är "All Tasks", eller "Alla aktiviteter" om man kör svenskt OS.

Klistra in... shell:::{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} ...i startmenyns sökfält eller utforskarens adressfält, och tryck Enter, så kommer den upp med originalnamnet i adressfältet! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klippt från sweclockers

Panelen ger tillgång till hundratals samlade alternativ rörandes bland annat nätverk, skrivare och internetåtkomst. Tanken är troligen att underlätta för tekniker som ska ändra stora mängder inställningar eller testa saker utan att behöva rota i menyer och guider.

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dök upp lite "nya" ideér om var man kan gömma undan "GodMode"...!

I skrivbordets högerklicksmeny t.ex...! :) ...med hjälp av registertillägget nedan!

Det finns fler möjligheter som t.ex högerklicksmenyn för "Dator"... men jag tyckte denna var bäst! Namnet "Alla aktiviteter" går naturligtvis att byta ut i koden, mot valfritt namn!

OBS! Detta gäller Windows 7! För Vista är det annan kod!

contextmenugodmode.png

ContextMenuGodMode.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\DesktopBackground\Shell\AllaAktiviteter]
@="Alla aktiviteter"
"Icon"="control.exe"
"Position"="Bottom"

[HKEY_CLASSES_ROOT\DesktopBackground\Shell\AllaAktiviteter\command]
@="explorer shell:::{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}"

RemoveContextMenuGodMode.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[-HKEY_CLASSES_ROOT\DesktopBackground\Shell\AllaAktiviteter]

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart häftigt detta!

Men dessa finnes för mig på andra sätt (och kanske enklare) man mer är van med. Det som är intressant är de som är dolda (om där är några) som man normalt inte kommer åt annars?

Nån som har tid och lust att lista dolda sakerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...