Gå till innehåll

Erfarenheter med Windows 10 TP senaste bygget [Löpande]


Jerry Berglund

Recommended Posts

Jag har läst lite överallt, men har så att säga inte sett någon klaga på flytet i denna build. Jag har har väldigt stora laggproblem så fort datorn skall läsa ifrån hårddiskar. Men annars öppnar appar och program snabbt. Men då hårddisken kommer in så verkar det som att den krashar. Jag kan t o m se dessa micro krashar då windows fönstret längt ner i vänster ibland flimrar till. Detta finns även i filhanterare, då den verka läsa om hårddiskarna om och om igen? Jag hoppas någon fattar vad jag menar? Vet inte hur jag skall förklara det. Men det den är snabb, men samtidigt så flimrar den och ser ut och läsa mycket och ofta ifrån hårddiskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 90
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Jag har läst lite överallt, men har så att säga inte sett någon klaga på flytet i denna build. Jag har har väldigt stora laggproblem så fort datorn skall läsa ifrån hårddiskar. Men annars öppnar appar och program snabbt. Men då hårddisken kommer in så verkar det som att den krashar. Jag kan t o m se dessa micro krashar då windows fönstret längt ner i vänster ibland flimrar till. Detta finns även i filhanterare, då den verka läsa om hårddiskarna om och om igen? Jag hoppas någon fattar vad jag menar? Vet inte hur jag skall förklara det. Men det den är snabb, men samtidigt så flimrar den och ser ut och läsa mycket och ofta ifrån hårddiskarna.

 

 

Hade samma bekymmer med Build 9926 samt även Build 10041- Även om man ställer in hårddiskarna att inte gå ner i stömsparläge så gör dom det ändå. Hade bekymmer i går när jag skulle streama film från min dator, fast jag streamade så gick dom ner i ström sparläge med jämna mellanrum så jag tog beslutet att gå tillbaka till windows 8.1. Tyvär så är ju Windows 10 bättre på spel än vad Windows 8.1 är så det är med blandade känslor jag går tillbaka till windows 8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hade samma bekymmer med Build 9926 samt även Build 10041- Även om man ställer in hårddiskarna att inte gå ner i stömsparläge så gör dom det ändå. Hade bekymmer i går när jag skulle streama film från min dator, fast jag streamade så gick dom ner i ström sparläge med jämna mellanrum så jag tog beslutet att gå tillbaka till windows 8.1. Tyvär så är ju Windows 10 bättre på spel än vad Windows 8.1 är så det är med blandade känslor jag går tillbaka till windows 8.1

 

 

Jaså, skönt. För kan inte hitta någon som har problemet. Idag morse fick jag då build 10041 och den är i praktiken oanvändbar. Datorn är slöare. Appar öppnar sig knappt och jag fick typ sätta igång chromes installationsprogram för att öppna chrome. Alltså jag minns fankens inga sådana här problem när previewversionerna för windows 8 kom? Jag skulle t o m vilja säga att previewversionen i stort sett var bättre än slutprodukten i snabbhet. Men du har alltså samma problem med att den skall uppdatera hårddiskarna inom väldigt korta intervaller? Men varför är det inga som klagar på detta? Är det bara datorer med ACER som är problemet eller vad kan det vara?

 

Det positiva är ju att chrome är mycket mer snabbare i windows 10 (när det väl är öppnat) Men som sagt fick vänta nästan 10 minuter efter en omstart innan jag ens kunde använda datorn. På min gamla windows 8.1 fick jag vänta halva tiden. Alltså antingen är det fel på min dator, eller så är det något tok med windows? MIn bror som är applefanatiker tror windows. hehe

Redigerad av Jerry Berglund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, skönt. För kan inte hitta någon som har problemet. Idag morse fick jag då build 10041 och den är i praktiken oanvändbar. Datorn är slöare. Appar öppnar sig knappt och jag fick typ sätta igång chromes installationsprogram för att öppna chrome. Alltså jag minns fankens inga sådana här problem när previewversionerna för windows 8 kom? Jag skulle t o m vilja säga att previewversionen i stort sett var bättre än slutprodukten i snabbhet. Men du har alltså samma problem med att den skall uppdatera hårddiskarna inom väldigt korta intervaller? Men varför är det inga som klagar på detta? Är det bara datorer med ACER som är problemet eller vad kan det vara?

 

är nog alla som har bekymret. Vet att Dason gick tillbaka p.g.a detta. Så det spelar nog ingen roll vad du har för dator.

Jo versionerna före 9926 var det inga sådana fel. Men om du PM:a LGJ så kan du få Ison på Bygge 20041 så kan du göra en Clean install. Ska göra det själv nu alldeles strax. Är tyvär så att mitt favoritspel inte fungerar i Windows 8.1 men i Win 10 fungerar det. Så jag har vägt saker fram o tillbaka så Jag kommer att köra 10041

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

är nog alla som har bekymret. Vet att Dason gick tillbaka p.g.a detta. Så det spelar nog ingen roll vad du har för dator.

Jo versionerna före 9926 var det inga sådana fel. Men om du PM:a LGJ så kan du få Ison på Bygge 20041 så kan du göra en Clean install. Ska göra det själv nu alldeles strax. Är tyvär så att mitt favoritspel inte fungerar i Windows 8.1 men i Win 10 fungerar det. Så jag har vägt saker fram o tillbaka så Jag kommer att köra 10041

 

Ok. Tck för svaret. Är det en gammal build då alltså? Men hur kan det bli sämre? Är det för att de lägger till nya funktioner? Kan rörliga hårddiska vara problemmatiska med windows överhuvudtaget nu förtiden. För man har ju hört hur snabb windows skall vara vid start exempelvis. Men min dator har aldrig ens varit i närheten av dessa siffror som nämnts, och windows 10 är t o m ännu sorgligare. Kan det vara så att Windows idag fungerar bättre mot SSD diskar?

Redigerad av Jerry Berglund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Själv sitter jag med build 10041 och upplever inget av det ni beskriver. Lade in build 9936 på en ren maskin (ominstallerar altid på rena maskiner, uppgraderar ALDRIG). Dessvärre finns ju inte 10041 som officiell ISO så denna gång fick det bli ett undantag.

 

Men datorn flyter på fint.

 

Om bara jobbet tillät skulle jag även byta ut min 8.1 där till Win10/10041 utan tvekan.

Redigerad av gsb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hmm...  tja. Har ju blåst min dator flera gånger med windows 8 och 8.1 och alltid fått tillbaks samma slöa system. Du tror att om jag blåste ur windows 10 och gör en ren installation, skulle den fungerar bättre?

 

Ja, om du inte har fullständigt urusel hårdvara, så bör det fungera. Förutsatt att du inte gör något annat fel alltså.

Vad jag menar, är att det hur som helst inte är Windows 10 det är fel på.

 

Själv kör jag en virtuell W10 på en enda cpu-kärna och minimalt RAM... och det fungerar utmärkt.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kör Windows 10 Build 10041 Clean install  (ISO fil) som enda operativsystem.

Fungerar bra utan större problem, så jag är nöjd.

 

edit:  WU fungerar inte hos mig och tydligen inte på någon Build 10041 vad jag sett på en del forum.

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kör virtuellt 9926 och Virtualbox och wu-uppdateringarna fungerar inte. Jag har gjort felsökning och den har hittat fel men problemet kvarstår.

 

Har även installerat på en gammal dator som från början hade Vista, W10/9926  är supersegt och Vista fungerar hyfsat på den datorn.

Slutsats: W10 klart mer tungkört än Vista???

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hmm.. kör uppgraderingen för att slippa den där jädrans serienyckeln. Men vart får jag tag på ISO-filen då? Visst märker nog en aningens bättre mot lagg. Men det är fortfarande så att jag måste avinstallera chrome för att få den att fungerar, och då funkar det hur bra som helst. Startknappen fungerar till och från o s v. Något fel gör jag ju visserligen inte. Men i min försvann iallafall kalender, epost och kontaktappen i nya uppdateringen också.

 

Men visst, jag förstår att systemet kan vara snabbt. Jag kan se dessa möjiga tecken på snabbhet. Chrome är (när den väl kommer igång) ursnabb. Många appar öppna sig på en gång. Men så kommer flaskhallsen. Min rörliga hårddisk är alldeles för långsam och den är nära på långsammare än vad den var tidigare. Jag testade att starta om, för jag skrev tidigare att det tar ca 5min för min gamla windows 8.1 att komma in och sedan öppnar och börja använda datorn. Det tog hela 8:30 min för samma dator med windows 10. Skype är en bra app att se på för att få reda på när du faktiskt kan börja öppna saker. För när Skype till slut loggar in och man ser sina kontakter, då kan du öppna allt i datorn. Men när Skype fortfarande bara visar ordet skype och den blå fönstret. Så kan du inte öppna något överhuvudtaget. Kan använda vilken app som helst och det är samma problem med appar i windows 10 som i windows 8 och 8.1. Apparna är små, men på något sätt tyngre än de vanliga programmen. Fast programmen är nu nästan lika tunga att starta. 

JAg använder musikprogram och om detta håller i sig att hårddisken är så här slö, kommer det bli svårt att skriva musik på datorn.

Redigerad av Jerry Berglund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick också strul med build 10041, varför jag installerade om till build 9926

(avancerat>radera partitioner).
Dock verkar det som om programmet läser vad som finns på hårddisken, för nya

installationen build 9926 strulade också.

 

Därefter körde jag installationen till avancerat, och tog bort alla partitioner.
Därefter tvångsstannade jag datorn för att tömma minnet.
Sen gick det att göra en ren fungerande installation av build 9926.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra är Windows 10 TP Build 10041 jämfört med dem äldsta Builden. Skriv ner era frågor här på dem nyheter som ingår i nya Builden och hur bra den funkar o.s.v.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd med build 10041

Jag får i gång spel som inte går starta i windows 8.1

Spelen blir betydligt snabbbare i windows 10

Startmenyn är katastrof, men med start 10 från ett välkänt företag så blir ju allt toppen

Går inte att ansluta till hemgrupp

One drive, gillar versionen på windows 8.1 mer, tycker det har blivit en försämring med denna version

För mig så fungerar windows update, Vet att vissa har bekymmer med detta

Jag kör nu i skarpt läge och kommer inte att gå tillbaka till windows 8.1

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli att testa trots att jag lovade att låta bli.

Mycket struligt att överhuvudtaget installera det, vilket visade sig bero på att jag hade en extern hårddisk inkopplad på en usb3-port. Det gjorde att installationen avbröts mitt i med en blåskärm och meddelandet "DPC Watchdog violation-error".

När jag plockade bort den externa hårddisken så löpte installationen på som den skulle. När den var klar och jag försökte stoppa in disken igen fick jag samma blåskärm. Löste sig efter att jag installerat andra drivrutiner till USB3-porten (Via).

Ganska svagt att man släpper en version med så taskiga drivare till detta. Det var inga sådana problem med den tidigare previewen 9926.

En annan iakttagelse är att den webbläsare jag använder (slimjet) som är en klon av Chrome ofta hakar sig och står och laddar sidorna utan att bli klar. Det var samma problem med den tidigare previewen 9926. Förekommer inte alls i windows 8.1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med ljudet på 2 datorer
Stationär med X-fi kort en laptop med Intel bägge strular får bara ut stereo inte 5,1 ljud
Sedan så tycker jag att den startar segare och är seg i största allmänhet på bägge datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddat ner o lagt in på 3 datorer nu på 2 av dom funkar de klocktent på den 3 nu så försvann starmenyn efter 2 dagar o vägrar visa sig.

Den som den inte visar sig på är en asus X55a, någon som har någon lösning ? min tant ska ha den o kan inte så mycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...