Windows 10 October 2020 Update

JoWa
 Share

Recommended Posts

Såg det inte förräns idag. Har någon av er installerat? Funkar den bra? Start-Menyn har fått en rejäl förändring och det välkommet för min del. Kör fortfarande vår uppdateringen och den funkar bra...

Lät min uppgradera under natten allt funkar bra betydligt mycket rappare. I Start-Menyn är det nya mappikoner och det är ju snyggare än det var förut Alt+Tab är ju en ny funktion för dem som använder sig av Edge Chromium. Höst uppdateringen buggfixar hade en bugg i föregående version av Windows 10 där mina skivomslag var ej synliga men nu så är dem det...

Jag har märkt att den nya versionen "tappar bort" mitt nätverk med min server i utforskaren efter en stund. Då kan man inte nå den överhuvudtaget. Det enda jag då kan göra är att starta om datorn och då är det synligt i utforskaren igen men försvinner på nytt efter en stund.

Jag har gjort en nyinstallation på två datorer med samma resultat .

En bugg jag märkt om man öppnar kontrollpanelen och klickar på system så öppnas inställningar. man måste högerklicka på system ikonen och välja öppna om man vill in i enhets hanteraren. I övrigt så upplever jag som andra säger att allt känns snabbare.

Samma fenomen här med det kanske kommer någon fix via Windows Update som det brukar göra efter att Microsoft har släppt en uppgradering vår som höst. Fann lite mer info om du/ni råkar ut för problem efter en uppgradering https://www.windowscentral.com/windows-10-october-2020-update-common-problems-and-fixes

1 timme sedan, IT doktorn sade:

En bugg jag märkt om man öppnar kontrollpanelen och klickar på system så öppnas inställningar.

Ingen bugg utan en "feature":

Citat

In this version of Windows, the classic “System” page in the Control Panel has been removed. When you try to open it, you’ll be taken to the About page in the new Settings app

https://www.howtogeek.com/684812/whats-new-in-windows-10s-20h2-update-arriving-fall-2020/

Ett steg på vägen till att ta bort Kontrollpanelen helt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By Erik Holmquist
      Hej,  
      Jag får alltid dubbla mellanslag i webbformulär,  libreoffice.
      Typ överallt där jag skriver inlägg.
      Undrar om det är fel på mitt tangentbord eller om det ligger i Windows?

Windows 10 Home
      Version 20H2
      Surfar med Chrome och Firefox 
      Mvh
      Erik Holmquist
    • By eklov
      Uppgraderade från Windows 7 till Windows 10. Jag har Office 2010 i maskinen. I en annan maskin har jag ännu Windows 7 med Office 2010. Det som ännu uppdateras är numera Office 2010. Det märker jag i Windows 7-maskinen. I Windows 10-maskinen märks det inte alls, och jag har försökt se hur uppgradera Office 2010 i den utan att hitta fram. Nu gör det inte så mycket, då jag skall göra en ren Windows 10-installation ändå. Men . . .  Vi har också en maskin med Windows 10 och Office 2019. Tittar jag på uppdateringshistoriken i den finns ingen uppdatering för Office alls! Skall det vara så? Kommer det inga uppdateringar till Office 2019? Om det gör det, hur uppdaterar man?
    • By Ängegärd
      HEjSann & hallå!!!

Har problem med kameran i datorn. Den visar inte bild i något av alla de olika program (Zoom, Teams, Windows eget kamera program) jag har provat med. När jag kör igång något av dessa program tänds lampan som sitter bredvid kameran så jag vet att de är ingång med det blir ingen bild. Har tittat igenom inställningarna och kan inte se att något är fel. Men något har jag missat. Bifogar bilder på där jag tittat.

Någon som har någon idée???

• By JoWa
      Filhanteraren (föregångaren till Utforskaren) i Windows 3.0 till Windows NT 4.0 finns nu för Windows 10, i Microsoft Store.
      Windows File Manager
      Utgiven av Microsoft, och källkoden finns på GitHub: https://github.com/microsoft/winfile
    • By JoWa
      En vecka och en dag efter att Windows 10 släpptes, gick det om Windows 8 i användning den 6 augusti, enligt StatCounter.
      Win7: 54,23 % Win8.1: 14,6 % WinXP: 10,1 % OS X: 8,04 % Win10: 3,59 % Win8: 3,42 % Unknown: 2,13 % WinVista: 1,87 % Linux: 1,54 % Chrome OS: 0,27 % Win2003: 0,12 % Win98: 0,03 % Win2000: 0,01 % WinCE: 0,01 % Other: 0,02 % Windows 10 gick om Vista den 1 augusti.   27 juli till 6 augusti: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-daily-20150727-20150806
    • By JoWa
      I Windows 10 1703 (Creators Update) har Windows Defender ändrats en del, och fått namnet Windows Defender Antivirus.
      Den mest uppenbara förändringen är att när man klickar för att öppna programmet, öppnas Windows Defender Säkerhetscenter. Det gamla programfönstret tycks vara försvunnet, men det är det ej. Man kommer åt det genom att köra C:\Program Files\Windows Defender\MSASCui.exe.

För några dagar sedan publicerade Microsoft en beskrivning av Windows Defender Antivirus i 1703: Windows Defender Antivirus cloud protection service: Advanced real-time defense against never-before-seen malware
      Och här om WDA i den kommande Windows 10 1709 (Fall Creators Update): What’s new in Windows Defender ATP Fall Creators Update | Announcing end-to-end security features in Windows 10