e-son Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 (edited) Power8 För alla er som saknar startmenyn i Windows 8... den här är brutalt bra! Efter blixtsnabb utveckling har den nu lämnat beta-stadiet och nått Version 1.0. Trots att den inte ser ut exakt som Windows 7 så får du inte bara en väldigt bra startmeny i trädstruktur, utan du kan om du vill, även blockera Metro-funktionerna. Installationen lägger en "Power8-knapp" på Metro-skärmen, som startar programmet och tar dig till skrivbordet och så fort du nått skrivbordet slipper du alltså se petgränssnittet mer. Edited August 28, 2012 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 Metro startmeny börjar jag bli van med... men saknar "skrivbordsmodellen". Detta är helt lysande!!! Tack e-son! Du är en klippa!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 Tack E-son Nu kan man äntligen börja använda win 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 22, 2012 Author Share Posted July 22, 2012 Har upptäckt att den fortfarande är lite instabil om man aktiverar "Autostart". Bäst funkar den alltså om man skippar autostarten och istället startar manuellt från Metro-skärmen, vid varje ny boot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 · Hidden by Manneman, July 22, 2012 - Spam Hidden by Manneman, July 22, 2012 - Spam tack men jag nöjer mig med windows7. Link to comment
PCGuiden Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 Undrar om det är för att jag har så liten skärm som ikonen ser helt förvriden och inte stämmer i pixlarna..... eller det kanske var i beta versionen som det inträffade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 22, 2012 Author Share Posted July 22, 2012 Menar du startknappen, så ser den ut som på min bild i första inlägget. Gissar att det är allt tillgängligt utrymme som finns kvar efter att Microsoft tagit bort originalet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 Menar du startknappen, så ser den ut som på min bild i första inlägget. Gissar att det är allt tillgängligt utrymme som finns kvar efter att Microsoft tagit bort originalet. hmmmm min var den vanliga startknappen.... man kanske skall testa den versionen du länkar till och se om det blir som den bilden du visar..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 28, 2012 Author Share Posted August 28, 2012 (edited) Här är ytterligare en bra startmeny till Windows 8, och det är säkert inte den sista. StartMenuX finns både som gratisversion och betald Pro-version. Gratisversionen räcker långt. Man får dock ha ett visst överseende med den bitvis dåliga svenska översättningen. Edited August 28, 2012 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 http://www.neowin.ne...ck-in-windows-8 Den gillade jag. Jag har anammat Start Screen fullt ut, tycker den fungerar precis lika bra som "Start-menyn" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Med senaste "Classic Shell 3.6.1 kommer du direkt till skrivbordet: http://classicshell.sourceforge.net/ Kolla även in i "gallery" så ser du lite olika skins Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 (edited) Stardocks start8 ser ut så här: http://www.stardock.com/products/start8/features.asp Edited November 8, 2012 by LGJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Stardocks start8 betalversion 0.95 ser ut så här: Det var klart värt pengarna att köpa. Nu har jag ett fungerande win 8 system. Är riktigt trevligt med win 8 med startknapp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Jag tycker också att det var värt pengarna, tyvärr så glömde jag att skriva i förra inlägget att med denna kod WK4-MYLR-QLXP-BOOW får du 20% (ca 10 kr) billigare. Jag vet inte hur länge denna kod fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janhol Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Många tack för tipset om Starddocs Start8. Det.fungerar bra och håller med andra att nu har man äntligen ett fungerande Windows 8 system. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 (edited) Håll koll på denna sida http://www.startisback.com/ Endast 586 kb stor fil. Finns bara beta 4 ännu, 30 dagars test version. Den färdiga versionen kommer att kosta några kronor, men troligtvis billigare än start8 Microsoft sa att dom hade tagit bort den gamla start menyn i windows 8. och det trodde vi alla, men dom ljög för oss, Microsoft har bara gömt filerna. Så en klok kille hittade filerna och lägger tillbaka dessa där dom hör hemma med hjälp av endast 586 kb kod. Fantastiskt duktigt. "StartIsBack" återställer den ursprungliga Windows 7 startmenyn. Den är mycket bra (bättre än start8) och fungerar strålande. Edited October 30, 2012 by LGJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
azzo Posted November 2, 2012 Share Posted November 2, 2012 Håll koll på denna sida http://www.startisback.com/ Endast 586 kb stor fil. Finns bara beta 4 ännu, 30 dagars test version. Den färdiga versionen kommer att kosta några kronor, men troligtvis billigare än start8 Microsoft sa att dom hade tagit bort den gamla start menyn i windows 8. och det trodde vi alla, men dom ljög för oss, Microsoft har bara gömt filerna. Så en klok kille hittade filerna och lägger tillbaka dessa där dom hör hemma med hjälp av endast 586 kb kod. Fantastiskt duktigt. "StartIsBack" återställer den ursprungliga Windows 7 startmenyn. Den är mycket bra (bättre än start8) och fungerar strålande. Hur gör man för att inte programmen i aktivitetshanteraren inte ska hamna bakom start ikonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted November 2, 2012 Share Posted November 2, 2012 HHHMMM jag är inte säker på vad du menar riktigt. Jag kan vara lite seg ibland. Så här ser det ut på min dator. Öppnade program ligger där de ska ligga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ndr Posted November 2, 2012 Share Posted November 2, 2012 Jag tycker Pokki är ett sjyst alternativ, egen appstore med några fiffiga appar som Gmail, Instagram, Facebook etc ganska snygg oxå: https://www.pokki.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted November 3, 2012 Share Posted November 3, 2012 Många snygga och bra program här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 Ni som testat lite av dessa startmenyer kanske kan svara på dessa 2 frågor. Vad händer när man kör muspekaren längst ner i vänsterhörnet, kommer den vanliga win8 startikonen fram då eller är den helt avstängd? Vad händer när man trycker på Windows-tangenten på tangentbordet, aktiveras den vanliga win8 startmenyn eller får man fram den installerade ersättaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 7, 2012 Author Share Posted November 7, 2012 (edited) Vad händer när man kör muspekaren längst ner i vänsterhörnet, kommer den vanliga win8 startikonen fram då eller är den helt avstängd? Vad händer när man trycker på Windows-tangenten på tangentbordet, aktiveras den vanliga win8 startmenyn eller får man fram den installerade ersättaren? "HotCorners" är konfigurerbara i gratisfavoriterna StartMenu8 och Viva Start Menu men Win-knappen, som också är konfigurerbar i Viva Start Menu, öppnar startmenyn istället för petskärmen i StartMenu8. Edited November 7, 2012 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 (edited) Kan vara lite olika på olika versioner, men det mesta går att konfigurera så att det passar dig. Så det blir nog att testa lite själv. Ta ner en testversion av start8 eller Classic Shell 3.6.2 o kolla lite. Edited November 7, 2012 by LGJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 Jo får väl testa själv, har lite svårt att bestämma mig mellan 4 av dem bara och vill inte "skita ner" datorn för mycket nu när den är nyinstallerad och fräsch. En fråga till bara. Är det någon av de ni testat vars sökfunktion söker i ALLT som den brukade göra i Windows 7, eller fungerar de som den nya värdelösa i Windows 8 där man måste växla mellan olika kategorier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 Intressant, för den där sökningen i 8:an, blir inte jag heller klok på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts