Gå till innehåll

Windows 10!


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Så det nya namnet på kommande Windows blir inte Windows 9 utan Windows 10! Windows 10 Technical Preview släpps imorgon!

 

Nedladdning på http://preview.windows.com/ och mer info på http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2014/09/30/announcing-windows-10/

Redigerad av Andreas Stenhall
Lagt till länkar för nedladdning och mer info
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 78
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

IDG sammanfattade det väl ganska bra..

 

Quote

* Startmenyn kommer tillbaka, och innehåller både klassiska Windows-program och de nya, moderna apparna.
* Det går att köra de nya apparna (Metro) i skrivbordsläge.

* I morgon (1 oktober) kommer en tidig betaversion (technical preview) och den skarpa versionen kommer först sent 2015.
* Det blir samma system för telefoner, surfplattor och datorer. Windows 10 ska vara ett skalbart på skärmar från 4-80 tum.
* Windows 10 blir bakåtkompatibelt med gamla appar.

 

Så om vi får se någon mera version nästa år är väl tveksamt.

 

wga36h.jpg

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som Microsoft glömt bort hur man räknar, Windows 8, 8.1, 10, eller är det 1.0 för den "nya" produkten "Windows" för alla plattformar?

Microsoft har aldrig kunnat räkna (t.ex. 3.1, 3.1, 95, 4, 98, 2000, 7). Dock tycks de komma ihåg att 2015 är 30 år efter 1985, då Windows 1.0 släpptes. Och nu är det ”nytt” att program kan köras i fönster som kan flyttas och storleksförändras. Windows 1.0 saknade stöd för överlappande fönster, så visst har fönsterhanteringen förbättrats på 30 år, men den förbättringen skedde 1987, i Windows 2.0.

2015 är också 20 år efter Windows 95, den version som introducerade startmenyn. Och i Windows 10 är startmenyn den stora ”nyheten”. Jo, visst har startmenyn förbättrats sedan 1995, men den förbättringen, sökfunktionen, infördes 2006, i Vista.

 

Windows 10 ser ut att vara ett revolutionerande system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som dom som har en skarp version ska få gratis. Men oem får köpa billigt

I och med Windows 8 så förändrades ju begreppet OEM till att bli personlig snarare än maskinbunden.

Jag uppgraderade mina via Microsoft Webb, från "Windows7 Ultimate" till "Windows 8 Pro OEM".

Uppgraderingen var billig ( 279:- ) så jag räknar med att betala motsvarande för Windows 10 (Ultimate OEM).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med Windows 8 så förändrades ju begreppet OEM till att bli personlig snarare än maskinbunden.

Jag uppgraderade mina via Microsoft Webb, från "Windows7 Ultimate" till "Windows 8 Pro OEM".

Uppgraderingen var billig ( 279:- ) så jag räknar med att betala motsvarande för Windows 10 (Ultimate OEM).

 

Jo jag tror inte heller att det blir någon stor summa, mer en symbolisk avgift

Här är en länk där dom har lite spekulationer

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.586378/nya-windows-blir-gratis---men-endast-for-vissa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 blir bakåtkompatibelt med gamla appar.

Hur blir det med andra program ? någon som vet ??

Exempelvis Office 2007 ? Kommer det att funka med W10 ??

Lasse B

Windows har (nästan) alltid varit bakåtkompatibel och har "Kompatibilitetsläge" för äldre versioner (XP, Vista, 7).

Jag kör fortfarande Offfice 2007 i Windows 8.1 och Windows 10 är bara en påbyggnad med ytterligare finesser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Windows 10 blir bakåtkompatibelt med gamla appar.

Hur blir det med andra program ? någon som vet ??

Exempelvis Office 2007 ? Kommer det att funka med W10 ??

Lasse B

Office 2007 kommer att fungera i några år till. Säkerhetsuppdateringar kommer att skickas ut fram till år 2017.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observer att versionen som kommer släppas under dagen är en "Windows Technical Preview" avsedd för utvecklare, och nedladdningen kommer kräva någon sorts registrering där men blir medlem i det/ett s.k. "Insiders Program", enligt uppgifter kommer det att vara Enterprise och Build 9841. (gissar att det är 6.4 som är det nya versions numret, då vidareutveckling på Vista kärnan)

 

En version för användare/allmänheten kommer släpps under Januari/Februari 2015 i den s.k. "Windows consumer preview".

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...