Gå till innehåll

Windows 10 - Till vilken nytta?


CGD

Recommended Posts

Tidigare hade jag Windows 8.1. Efter tipps härifrån installerade jag Classic Shell och tyckte det fungerade riktigt bra. När jag öppnade Classic Shell hade jag en mapp med program och en med alla appar. Den för Win 10 uppdaterade 4.2.3 versionen går ej att installera. Installationen påstår hela tiden att utforskaren är öppen, vilket den inte är. Nu i Win 10 är mappen appar helt tom och för övrigt tycker jag inte jag har vunnit något med den nya Tian. Utseendet är mycket enklare och plattare, de gamla tangentbordsförkortningarna fungerar inte. Förut fick jag upp alla partitioner med Windows+e. Den var ju mycket användbar men det fungerar inte längre.

Så vad är fördelen med Windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 62
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Hur Classic Shell fungerar kan jag inte svara på då jag inte använder det men det kanske är ett problem i det snarare än i Windows 10? I så fall löser de säkert det inom kort med en uppdatering. 

 

Om du går in i "Options" i Utforskaren så kan du där slå om att den inte ska starta i "Quick Access" utan i "This Computer" vilket jag tror är detsamma som du är van vid. 

 

Vilka andra kortkommandon än WIN+E är det som du tänker på? 

 

Jag ser betydligt fler fördelar än nackdelar med Windows 10. Där är dock en nackdel som driver mig till vansinne som gör att jag bara kör det på min HTPC än så länge där den nackdelen inte påverkar mig så mycket. Men det är ju inget som hindrar de som vill att köra vidare på Windows 7/8/8.1 ett bra tag framöver om man inte känner behov av att uppgradera. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att de som "kanske" ändrar sig har ett år på sig för att få det gratis...

 

Alla har rätt till sin åsikt, det säger jag inte emot... men jag häpnas faktiskt över de (förhållandevis få) totalsågningar jag läser här inne. När Windows 8 kom... Fy f*n hit och fy f*n dit. Var är min startmeny? osv osv. Och detta var säkert helt berättigat, då smaken är lika individuell som allt annat i livet. Microsoft lyssnade men ville samtidigt göra något nytt... och det kunde inte bli bättre, rent designmässigt. Startmenyn kom tillbaka och mycket annat ser ut som det alltid gjort. Och för att vara mindre än en vecka sen release så är det sååååå mycket mer funtionellt och stabilt än något tidigare operativsystem. Den som påstår annat har inte varit ute så här tidigt när ett operativsystem har släppts.

 

Microsoft har beslutat att skapa och underhålla Windows 10 enligt en helt ny mall. Det blir aldrig färdigt. Det kommer uppdateras löpande efterhand som det behövs. Om det kommer fungera? Ja, jag tror detta är modellen...

 

Var ligger felet bland de buggarna som existerar? Ja, jag skulle nog kunna satsa det mesta på att det är från tredje part... tillverkare av hårdvara och program. Så länge som Windows 10 har funnits för testning så borde fler varit färdiga med uppdaterade patchar och drivrutiner vid det här laget. Det är inget vi kan lasta Microsoft och deras Windows 10 för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade W10 i morse och kört det under dagen. Och det ser väl rätt så bra ut.

MEN. Mitt office 2007 vägrar att starta numer, och min pdf-läsare vill inte heller vara med.

Och detta är 2 program jag använder mig väldigt mycket av, flera gånger om dagen arbetar jag i dem.

Musikspelaren kan inte hantera stora bibliotek. bildläsaren kan inte heller den hantera stora bibliotek i den mappform jag har det skulpterat, utan den blandar hej vilt, så att jag blir trött på att bara kolla på det... Edge är en besvikelse, så jag behöll IE.

Appar är inte min grej, jag tycker inte om det och vill ha så lite som möjligt med dem att göra som möjligt.

Det här med moln och att ständigt vara online, är för mig gigantiskt stora säkerhetsrisker som jag inte förstår och än mindre vill lära mig.

Sedan slutligen, det påstods att w10 skulle vara snabbt, men tillåt mig hånle... Uppstarten är skrattretande långsam. Med w7 tog det ungefär 3 minuter från knapptryck till färdig tablå. Med w10 tar det mer än dubbelt så lång tid från knapptryck till färdig tablå.

 

Så nej, jag kommer nog att avinstallera detta, och återinstallera w7!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade W10 i morse och kört det under dagen. Och det ser väl rätt så bra ut.

MEN. Mitt office 2007 vägrar att starta numer, och min pdf-läsare vill inte heller vara med.

Och detta är 2 program jag använder mig väldigt mycket av, flera gånger om dagen arbetar jag i dem.

Musikspelaren kan inte hantera stora bibliotek. bildläsaren kan inte heller den hantera stora bibliotek i den mappform jag har det skulpterat, utan den blandar hej vilt, så att jag blir trött på att bara kolla på det... Edge är en besvikelse, så jag behöll IE.

Appar är inte min grej, jag tycker inte om det och vill ha så lite som möjligt med dem att göra som möjligt.

Det här med moln och att ständigt vara online, är för mig gigantiskt stora säkerhetsrisker som jag inte förstår och än mindre vill lära mig.

Sedan slutligen, det påstods att w10 skulle vara snabbt, men tillåt mig hånle... Uppstarten är skrattretande långsam. Med w7 tog det ungefär 3 minuter från knapptryck till färdig tablå. Med w10 tar det mer än dubbelt så lång tid från knapptryck till färdig tablå.

 

Så nej, jag kommer nog att avinstallera detta, och återinstallera w7!

 

Om du inte har gjort en Clean install så föreslår jag att du gör det innan du återgår till W7

Det är ganska många som har haft problem efter uppgradering med funktioner och program som inte fungerar.

Microsoft själva förslår att man gör en ominstallation om man har liknande problem som du har.

Min personliga uppfattning är att uppgradera från ett tidigare operativsystem  aldrig blir riktigt bra.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade W10 i morse och kört det under dagen. Och det ser väl rätt så bra ut.

MEN. Mitt office 2007 vägrar att starta numer, och min pdf-läsare vill inte heller vara med.

Och detta är 2 program jag använder mig väldigt mycket av, flera gånger om dagen arbetar jag i dem.

Musikspelaren kan inte hantera stora bibliotek. bildläsaren kan inte heller den hantera stora bibliotek i den mappform jag har det skulpterat, utan den blandar hej vilt, så att jag blir trött på att bara kolla på det... Edge är en besvikelse, så jag behöll IE.

Appar är inte min grej, jag tycker inte om det och vill ha så lite som möjligt med dem att göra som möjligt.

Det här med moln och att ständigt vara online, är för mig gigantiskt stora säkerhetsrisker som jag inte förstår och än mindre vill lära mig.

Sedan slutligen, det påstods att w10 skulle vara snabbt, men tillåt mig hånle... Uppstarten är skrattretande långsam. Med w7 tog det ungefär 3 minuter från knapptryck till färdig tablå. Med w10 tar det mer än dubbelt så lång tid från knapptryck till färdig tablå.

 

Så nej, jag kommer nog att avinstallera detta, och återinstallera w7!

 

3 minuter uppstart? Har för mig mitt Windows 7 tog nästan en minut och det tyckte jag var drygt. Med Windows 8/8.1/10 handlar det om från under 10 till max 20 sekunder beroende på vad jag har i autostart. 

Låter som det är något som är fel på din installation eller så har du världens största autostart och världens långsammaste och mest fragmenterade hårddisk. 

Och som sagt så många gånger förr, vill man få ett snabbt och stabilt system så är det en "clean install" som gäller. 

 
Men kör vidare på Windows 7 du, det är helt tillåtet. Och du har ju ett år på dig att uppgradera gratis om du skulle ångra dig. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clean Install? Öh va?

Det är nog det jag har gjort, för jag har inga systemåterställningspunkter kvar. Men jag har systemfiler under C: som heter old inom parantes...

Men uppgraderingen gjordes via windows update, sedan tog det lite drygt en timme att ominstallera allting.

 

Och jag vet, jag har en konstig dator...

Men ja, det tog ungefär 3 minuter att starta upp min gamla installation, jag har klockat den och det tar nästan 7 minuter att starta upp w10!

Och jag har nog gjort fel lite här och var, men läs min underskrift, så fattar ni säkert min inställning och min inkompetens... ;)

Och kommentarer om vad som är tillåtet och inte tillåtet, undanbeder jag mig å det vänligaste, stoppa inte in det röda skynket framför tjuren... grrr :angry:

 

 

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clean Install? Öh va?

Det är nog det jag har gjort, för jag har inga systemåterställningspunkter kvar. Men jag har systemfiler under C: som heter old inom parantes...

Men uppgraderingen gjordes via windows update, sedan tog det lite drygt en timme att ominstallera allting.

 

Och jag vet, jag har en konstig dator...

Men ja, det tog ungefär 3 minuter att starta upp min gamla installation, jag har klockat den och det tar nästan 7 minuter att starta upp w10!

Och jag har nog gjort fel lite här och var, men läs min underskrift, så fattar ni säkert min inställning och min inkompetens... ;)

Och kommentarer om vad som är tillåtet och inte tillåtet, undanbeder jag mig å det vänligaste, stoppa inte in det röda skynket framför tjuren... grrr :angry:

 

 Har du en mapp som heter old så har du nog inte gjort en Clean install.

Har du verkligen kört en uppgradering och därefter gjort en ny installation.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clean Install? Öh va?

.....

Och kommentarer om vad som är tillåtet och inte tillåtet, undanbeder jag mig å det vänligaste, stoppa inte in det röda skynket framför tjuren... grrr :angry:

Om du gjort en clean install så har du varit tvungen att installera om alla program du har på datorn. Annars är det en uppgradering av befintligt operativsystem du gjort. 

Vid clean install måste du också göra backup på allt du kan tänkas vilja spara som ligger på samma hårddiskpartition som ditt gamla Windows eftersom den ska tömmas. 

 

Vet inte om du tog illa vid av något i min sista mening, det var inte menat som något dumt. 

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3 minuter uppstart? Har för mig mitt Windows 7 tog nästan en minut och det tyckte jag var drygt. Med Windows 8/8.1/10 handlar det om från under 10 till max 20 sekunder beroende på vad jag har i autostart. 

Låter som det är något som är fel på din installation eller så har du världens största autostart och världens långsammaste och mest fragmenterade hårddisk. 

Och som sagt så många gånger förr, vill man få ett snabbt och stabilt system så är det en "clean install" som gäller. 

 
Men kör vidare på Windows 7 du, det är helt tillåtet. Och du har ju ett år på dig att uppgradera gratis om du skulle ångra dig. 

 

Man måste faktiskt ge sig lite till tåls efter en uppgradering eller nyinstallation, w10 hämtar ner en massa uppdateringar både till op:t och appar. Sedan har jag märkt att den kräver att du använder datorn ett bra tag och startar om ett par gånger per dag så lossnar det, den blir snabbare med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att de som "kanske" ändrar sig har ett år på sig för att få det gratis...

 

Alla har rätt till sin åsikt, det säger jag inte emot... men jag häpnas faktiskt över de (förhållandevis få) totalsågningar jag läser här inne. När Windows 8 kom... Fy f*n hit och fy f*n dit. Var är min startmeny? osv osv. Och detta var säkert helt berättigat, då smaken är lika individuell som allt annat i livet. Microsoft lyssnade men ville samtidigt göra något nytt... och det kunde inte bli bättre, rent designmässigt. Startmenyn kom tillbaka och mycket annat ser ut som det alltid gjort. Och för att vara mindre än en vecka sen release så är det sååååå mycket mer funtionellt och stabilt än något tidigare operativsystem. Den som påstår annat har inte varit ute så här tidigt när ett operativsystem har släppts.

 

Microsoft har beslutat att skapa och underhålla Windows 10 enligt en helt ny mall. Det blir aldrig färdigt. Det kommer uppdateras löpande efterhand som det behövs. Om det kommer fungera? Ja, jag tror detta är modellen...

 

Var ligger felet bland de buggarna som existerar? Ja, jag skulle nog kunna satsa det mesta på att det är från tredje part... tillverkare av hårdvara och program. Så länge som Windows 10 har funnits för testning så borde fler varit färdiga med uppdaterade patchar och drivrutiner vid det här laget. Det är inget vi kan lasta Microsoft och deras Windows 10 för.

 citat:

"och det kunde inte bli bättre, rent designmässigt. Startmenyn kom tillbaka och mycket annat ser ut som det​​ alltid gjort"

 

Jo, det kunde bli mycket bättre designmässigt, W10 är väldigt spartanskt och simpelt (spec Edge) och ikoner och funktionsrutor är inte bättre (sr ut att vara designat av småbarn) och mycket annat ser inte heller ut som det gjort. Det är väl den största invändningen som dom allra flesta har och det är ingen totalsågning utan det handlar nog mest om att man är besviken på resultatet då man hade väldigt höga förväntningar på Windows och Edge. Att det sen finns en del positivt att säga och att det verkar stabilt stämmer säkert men nu är det ju just det man inte är nöjd med som man riktar kritik på och det är väl kanske där man skall lägga krutet på att förklara och förbättra.

 

Så ta kritiken på allvar när kunderna/användarna kommer med invändningar stort som smått, att indirekt påstå att man har fel och inte begriper bättre och skyller på allt och alla utom just Microsoft och Windows är knappast konstruktivt.

 

Så ta av Microsoft glasögonen och ta kunderna på allvar :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om ett platt designspråk är den största invändningen så tycker jag nog ändå man lyckats väldigt bra. 

 

Oavsett utseende kommer det inte att falla alla i smaken, men platt och enkelt är inne nu och Microsoft var långt ifrån först att anamma den trenden. Det är dessutom väldigt praktiskt för ett operativsystem som ska se enhetligt ut och fungera på flera olika plattformar med och utan touch. Själv tycker jag det är positivt att trenden går mot funktionalitet/produktivitet istället för krimskrams, less is more. 

 
Och vad jag vet så är det få här som representerar Microsoft, om det är det du antyder. :)
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har fixat lite med Windows 10 nu och allt tycks fungera. Tog bort och installerade om Classic Shell 4.2.3 och nu fungerar det helt OK. Jag har även Office 2007 och vad jag hittills sett fungerar det helt felfritt.Däremot har jag inga färg i fönstrens namnlist utan den helt vit. Samma sak gäller systemlisten längst ner på skärmen som har blivit mörk blå, nästan svart.

Jag fortsätter använda Firefox 39.0. Upplever att den är bättre än den nya Edge.

När jag laddar ner Windows 10 som en Iso fil till skiva eller till ett USB minne så kan jag välja några olika versioner, bland annat 10 Pro. Betyder det att jag med mitt nya serienummer skulle kunna installera 10 Pro. Mitt Windows 8.1 var ej Pro.

Jag antar också att det nya serienumret vi får baserar sig på det gamla man hade. Jag har uppgraderat från samma Windows 8.1 två gånger och fick bägge gångerna samma nummer. 

Windows old mappen är det bara till att radera den. Skulle jag behöva att återigen gå tillbaka till Windows 8.1 har jag med annat program gjort en kopia av hela Windows 8.1 C disk. Finns det någon fördel med att göra en helt ny installation med den nerladdade Iso filen?

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade W10 i morse och kört det under dagen. Och det ser väl rätt så bra ut.

MEN. Mitt office 2007 vägrar att starta numer, och min pdf-läsare vill inte heller vara med.

Och detta är 2 program jag använder mig väldigt mycket av, flera gånger om dagen arbetar jag i dem.

Musikspelaren kan inte hantera stora bibliotek. bildläsaren kan inte heller den hantera stora bibliotek i den mappform jag har det skulpterat, utan den blandar hej vilt, så att jag blir trött på att bara kolla på det... Edge är en besvikelse, så jag behöll IE.

Appar är inte min grej, jag tycker inte om det och vill ha så lite som möjligt med dem att göra som möjligt.

Det här med moln och att ständigt vara online, är för mig gigantiskt stora säkerhetsrisker som jag inte förstår och än mindre vill lära mig.

Sedan slutligen, det påstods att w10 skulle vara snabbt, men tillåt mig hånle... Uppstarten är skrattretande långsam. Med w7 tog det ungefär 3 minuter från knapptryck till färdig tablå. Med w10 tar det mer än dubbelt så lång tid från knapptryck till färdig tablå.

 

Så nej, jag kommer nog att avinstallera detta, och återinstallera w7!

Jag har precis som du en äldre dator utan den absolut senaste tekniken, W10 tar tid att starta fullt ut men jag tror att det mesta beror på att den ska logga in och koppla upp sig mot fler instanser än tidigare. Min Office 2007 fungerar utan problem, likaså min pdf-läsare och skrivare (utskrift till pdf-fil). Däremot har jag mina funderingar på Edge och möjligheter till att förändra inställningar typ säkerhet etc. Jag gillar inte appen för bildernas förhandsvisning av den enkla anledningen att den inte klarar av att visa filmfiler. Jag har en player installerad och den borde visa dem där, men istället blir det en felruta som säger att filen inte går att öppna.. Förhoppningsvis kan jag hitta den gamla varianten från windows 7 att använda, även om den var lite tråkig. 

Summan av allt elände... Jag gillar faktiskt W10 mer än 7:an. Nu har jag Pro och den är lite vassare i min mening än Home. Jag vet inte vad du har, men i Pro funkar det mesta.. bara dvd-spelare (hårdvaran), som inte hittades av Windows så där tillkom ett litet registerhack för att lösa den biten, i övrigt är jag i stort nöjd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara tjatig så hittar du svaren på dina frågor här:   http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29313-windows-10-rtm-uppgradering-och-övriga-frågor/?p=222424

Om den länken inte funnits... då hade håret varit tunnare och gråare.. TACK LGJ för den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror den stora fördelen med Windows 10 blir med den nya hårdvaran som kommer i höst/vinter.

Logga in med ansiktet, fingeravtryck bland annat:

http://www.winbeta.org/news/microsoft-adds-facial-recognition-log-windows-10-windows-hello

 

Intel Skylake kommer också:

http://www.sweclockers.com/nyhet/20887-intel-satter-farg-pa-kartongerna-till-skylake

 

Butikskedjorna vill ju helst att man ska köpa lagervaror med 8,1 och sen uppgradera till 10:

http://www.inet.se/kampanj/2255/microsoft-windows-10-2-i-1

http://www.elgiganten.se/cms/microsoft-windows-10/allt-du-behover-veta-om-windows-10/?intcid=INT_BANNER_FRONT-3_WIN10

 

Är man inte i behov av en ny dator omgående skulle jag vänta en 3 månader.

 

Har man en 5 år gammal dator med Windows 7 är jag inte så säker på att det är värt att uppgradera alls.

 

Windows 10 skulle ju komma ungefär i oktober ursprungligen så det är därför alla funktioner inte finns i Edge bland annat.

(Vad jag förstår blir det en större uppgradering i höst då Edge lär få mer funktioner)

Varför de släppte den nu var säkert för att många börjar skolor m.m.. kommer köpa datorer och det blir en viss hype med tian.

Marknadsmässiga skäl helt enkelt. :)

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag frågat igen eftersom länken LGJ visade på inte innehöll något svar.

På alla mina fönster är namnlisten hela tiden vit. Det går ju inte att se vilket fönster som är aktivt när de alla är vita och likadana. Vet någon hur man ändrar på färgen på namnlisten och även då kan se vilket fönster som är aktivt?

Jag använder Classic Shell 4.2.3 om det skulle kunna vara det som ställer till det.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågat igen eftersom länken LGJ visade på inte innehöll något svar.

På alla mina fönster är namnlisten hela tiden vit. Det går ju inte att se vilket fönster som är aktivt när de alla är vita och likadana. Vet någon hur man ändrar på färgen på namnlisten och även då kan se vilket fönster som är aktivt?

Jag använder Classic Shell 4.2.3 om det skulle kunna vara det som ställer till det.

Nej det är nog inte Classic Shell, det är likadant hos mig och jag kan hålla med om att det är mindre tydligt nu vilket fönster som är aktivt.

 

Kanske kan denna tråden vara till hjälpt för dig. 

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29333-f%C3%A4rg-p%C3%A5-f%C3%B6nsterlisterna-webbl%C3%A4saren-lister-osv-i-win-10/

 

Vet inte om det gör någon skillnad på aktiva/icke aktiva fönster eller om det bara ändrar färg på allt så det fortfarande inte är skillnad på dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat som kanske kan kallas problem är att det tar mycket längre tid att stänga ner Tian än vad det tog med Åttan. Ibland blir det till att stänga av strömmen.

Kan det löna sig att göra om installationen från ISO filen och inte nöja sig med uppgraderingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...