Gå till innehåll

UEFI: Tråden som ger dig allt du behöver veta!


Kör du i UEFI-läge?  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Kör du i UEFI-läge?

    • Ja
      16
    • Nej
      20
    • Vet inte
      4


Recommended Posts

BIOS har hängt med sedan urminnes tider på alla datorer men sedan några år tillbaka har en nyfikne noterat att man i BIOS-inställningarna kan växla till UEFI-läge. UEFI håller alltså på att ersätta BIOS på datorer och om några år har vi inte längre kvar BIOS utan endast UEFI på våra datorer.

 

Krav: 64-bitarsversionen av Windows Vista med SP1 eller senare.
OBS! För att köra i UEFI-läge krävs att du installerar om datorn i UEFI-läge då Windows setup då automatiskt partitionerar disken annorlunda mot om du kör i BIOS-läge.

 

Flera Windows 8-funktioner som Secure boot kräver att man har UEFI.

 

På en Windows 8-dator kan du snabbt se om du kör i UEFI eller BIOS (legacy mode) genom att starta msinfo32.exe och titta under "BIOS Mode".

 

Dell har publicerat ett mycket bra dokument som beskriver skillnader mellan BIOS och UEFI och en hel del annan bra information:

http://en.community.dell.com/techcenter/extras/m/white_papers/20278835.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gärna sett en tydligare information kring detta, maskinkrav, hur välja mellan BIOS-läge och UEFI-läge vid installation.

Dell-pdfen är väl bra på sitt sätt, men knappast fullständig och det med tanke på att UEFI blir standard vad det låter.

En annan sak med uefi, hamnar man inte i ett läge var enbart signerade program alternativt OS kan läsas in och köras?

Verkar som säkerhet under tvång och kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya Windows 8-datorer har UEFI aktiverat som standard, på andra burkar måste det aktiveras i BIOS, och givetvis ser detta olika ut beroende på tillverkare, modell, etc. Här är några exempel:

 

post-2-0-36573800-1359194535_thumb.png

post-2-0-66578100-1359194539_thumb.png

post-2-0-53504500-1359194551_thumb.png

 

Sedan måste man alltså boota i UEFI-läge och göra installationen av Windows via USB eller DVD. PXE fungerar inte för äldre burkar då det helt enkelt inte finns stöd för det, till exempel:

 

post-2-0-13168100-1359194557_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder UEFI-läget och tycker det är enkelt och smidigt. Eftersom det på sikt kommer att ersätta "gamla" bios får man väl gilla läget......

 

Det med att "gilla läget" är inget jag gillar, som en alltid ifrågasättande Dansk vill jag inte "von oben" påtvingas något och då jag anser min tid i jordelivet för kort att migrera till Linux, ser jag gärna att världens bästa operativkonstruktör Microsoft, tänker till innan man inför denna nya standard som legio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gärna sett en tydligare information kring detta, maskinkrav, hur välja mellan BIOS-läge och UEFI-läge vid installation.

Dell-pdfen är väl bra på sitt sätt, men knappast fullständig och det med tanke på att UEFI blir standard vad det låter.

En annan sak med uefi, hamnar man inte i ett läge var enbart signerade program alternativt OS kan läsas in och köras?

Verkar som säkerhet under tvång och kontroll.

 

För att enbart signerade boot loaders ska kunna exekveras krävs att SecureBoot är aktiverat i UEFI, det är det bara på modern Windows 8-hårdvara. Om du aktiverar UEFI på en äldre burk så finns inte stödet där och du kan köra precis allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att enbart signerade boot loaders ska kunna exekveras krävs att SecureBoot är aktiverat i UEFI, det är det bara på modern Windows 8-hårdvara. Om du aktiverar UEFI på en äldre burk så finns inte stödet där och du kan köra precis allt.

 

Då blir det jo så att man med tiden enbart kan köra "signerade" program/OS och möjligheten att leka lie med udda sakar försvinner.

Jag har i en del år sagt att jag är för gammal (63 år) att migrera till Linux, men UEFI kan bli den dynamon där ger energin att göra det.

Blir min frihet beskuren på det sättet är frågan jo rent av om MS/UEFI är något man ens vågar att implementera och ja Stenis jag kan köra UEFI-boot på min data, men jag kan med köra Xubuntu och så mycket annat var jag inte blir övervakad och kontrollerad.

Vart blev friheten av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS har hängt med sedan urminnes tider på alla datorer men sedan några år tillbaka har en nyfikne noterat att man i BIOS-inställningarna kan växla till UEFI-läge. UEFI håller alltså på att ersätta BIOS på datorer och om några år har vi inte längre kvar BIOS utan endast UEFI på våra datorer.

 

Krav: 64-bitarsversionen av Windows Vista med SP1 eller senare.

OBS! För att köra i UEFI-läge krävs att du installerar om datorn i UEFI-läge då Windows setup då automatiskt partitionerar disken annorlunda mot om du kör i BIOS-läge.

 

Flera Windows 8-funktioner som Secure boot kräver att man har UEFI.

 

På en Windows 8-dator kan du snabbt se om du kör i UEFI eller BIOS (legacy mode) genom att starta msinfo32.exe och titta under "BIOS Mode".

 

Dell har publicerat ett mycket bra dokument som beskriver skillnader mellan BIOS och UEFI och en hel del annan bra information:

http://en.community.dell.com/techcenter/extras/m/white_papers/20278835.aspx

 

Tack för PDF'en, jag bråka i fredags med en Win8 UEFi bestyckad - Acer Aspire Predator G3620 i5,

stationär sak. (med förinstallerad Oem Win8.)

 

När jag stängt av Secure boot samt enablat "legacy boot mode" fick jag fortf. inte in Win7.

Den börja boota, men hängde sig på win7 loggan.?!

 

Undrar nu:

1. Kan det bero på att win8 produktnummer är "instansat" i UEFI, och känner inte igen win7?

2. Kan jag installera med en "clean" Win8 OEM, och den den lägger in datorns produktkey från UEFI?

     (för att slippa all bloatware)

 

Kruxet är ju att burken har ingen synlig nyckel, eller isf. hur skall jag få ut den, för att sedan regga den via CMD?

 

mvh marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör Lavalys EVEREST så kan du få fram diverse uppgifter om din dator, bl a aktiveringsnycklar.

 

Jo det är sant, men "keyfinder" för win8 finns redan, så det är inga problem.

Problemet för alla blir när disken eller operativet kraschar och man saknar recovery. Hur får man ut nyckeln då?

 

Sedan kan det vara intressant att veta om en "Win8 OEM" klarar fiska upp serial från UEFI under installationen,

och på så sätt få ett licensierat operativ - om nån vet?

 

MS har gjort det riktigt svårt för användarna med (idag delvis dolda) nycklar valideringar hit å dit, vi kommer se mer av problem, och just idag

med alla konkurrenter så komme det inte gynna MS, det tycker jag är synd, som MS -freak jag är ;)

 

Jag ringde även MS och fråga hur vi skall förhålla oss till detta, så vi gör rätt iframtiden. Jag prata med 4 olika avdelningar och ingen vet nåt, de skickar oss bara till resp datortillverkare. Och det är inget svar anser jag, det är deras operativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Marion

Om din Fråga # 1, har haft problem med EFI Bios, det har inte gått att installera om till en tidigare version av windows,

"e-son" hade liknande problem ("vanligt Bios" vill jag minnas) och det lyckades med hjälp av att bygla-nollställa CMOS.

Har inte testat det själv.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Marion

Om din Fråga # 1, har haft problem med EFI Bios, det har inte gått att installera om till en tidigare version av windows,

"e-son" hade liknande problem ("vanligt Bios" vill jag minnas) och det lyckades med hjälp av att bygla-nollställa CMOS.

Har inte testat det själv.

 

Okej, du mena detta problem:

Stängde av: a) "Secure boot" -) enabla "legacy boot mode" fick jag fortf. inte in Win7.

(Den börja boota, men hängde sig på win7 loggan..)..

 

Jag gjorde som du ser allt enligt "boken", jag tror e-son hade tur, en liten bugg som troligt var specifik för honom,

men jag skall prova nästa dator.. tack för tipset, Jarru. ps: det blir avsvärt jobbigare att cmos'a/bygla en laptop.

 

Då återstår fråga två  "om UEFI  lägger in produktkey på en oem".

(Jag misstänker att resp. datortillverkares recovery har en unik haschtag (fil) som sköter detta)

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Marion

Jag vet inte hur riskfritt det är att bygla CMOS, kan få andra problem. Det var mera menat som en workaround, inte som praxis att bygla CMOS. ;)

 

Legacy Mode i den datorn är kanske inte "äkta" Legacy Mode, utan Legacy Mode i ett "underlager" av UEFI och Bios'et förblir "låst" i vad

som har blivit installerat ifrån tillverkaren (OS och hårdvara). Det finns en hel del moddningar ute på nätet tack vare det.
Det kanske går att rulla tillbaka till en äldre Bios version, men datorn verkar vara ganska ny eftersom det är W8 OEM i den.

 

Edit:
Om SLIC är inblandat:
http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS
http://www.mydigitallife.info/slic-table-slicbin-or-acpislicbin-bios-file-for-oems-download/

 

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Problem med UEFI/Secure Boot och Linux, och möjligtvis Linuxbaserade räddningsdiskar.

"the simple act of booting (not installing) a different OS can render your laptop so defunct that the only solution is to replace the motherboard."
http://www.techrepublic.com/blog/opensource/hardware-neutrality-uefi-strikes-again-and-again/4150

Mera att läsa, visserligen inte "up to date" :

"We all know that Windows 8 PCs will come locked up tight Microsoft's UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) secure boot on.
This will prevent you from easily installing  Linux or any other operating system, such as Windows 7 or XP on a Windows 8 system."
http://www.zdnet.com/linux-developers-working-on-windows-uefi-secure-boot-problem-7000000909/

 

Edit : Radfel

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

För att enbart signerade boot loaders ska kunna exekveras krävs att SecureBoot är aktiverat i UEFI, det är det bara på modern Windows 8-hårdvara. Om du aktiverar UEFI på en äldre burk så finns inte stödet där och du kan köra precis allt.

Hej

Vad innebär signerade boot loaders?,kan man inte köra allting då man har windows 8 och uefiläget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...